پنجشنبه 28 تير 1397 | Thursday 19 July 2018

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر - افزایش کیفیت آموزش‌های مهارتی با حذف رشته‌های غیرمأموریتی از مراکز علمی‌کاربردی

دکتر محمدحسین امید در بازدید از خبرگزاری فارس خبر داد:

 

 

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور از ارتقاء کیفیت آموزش‌های مهارتی در مراکز علمی‌کاربردی و حذف رشته های غیرمرتبط و غیرمأموریتی از مراکز علمی‌کاربردی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور در بازدید ازخبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت بحث مهارت محوری در کشور، گفت: 75 درصد آموزش در کشورهای دیگر آموزش مهارتی است ولی در کشور ما متاسفانه بیش از 85 درصد آموزش‌ها نظری است و به همین دلیل دانش آموختگان ما بیکار هستند و قابلیت راه اندازی یک حرفه یا شغل را ندارند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که سهم آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه به 30 درصد برسد، ما از سال گذشته بحث ترویج آموزش مهارتی رادر دستور کار قرار دادیم به همین منظور یک خبرگزاری هم را‌ه‌ اندازی کردیم تا این امر تسریع شود همچنین پیشنهادهایی هم در زمینه آموزش مهارتی حوزه های دینی و آموزش های مهارتی حین خدمت برای سربازان به مراجع ذیربط داده شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور همچنین با اشاره به اجرای طرح ارزیابی و ساماندهی مدرسان دانشگاه گفت: طی یک دهه گذشته مدرسان دانشگاه بدون ارزیابی وارد دانشگاه شدند و به 80 هزار نفر بدون ارزیابی اجازه تدریس داده شد ولی ما سال گذشته فراخوانی اعلام کردیم که براساس آن مدرسان از طریق مسیر جذب هیات علمی باید وارد دانشگاه شوند و حدود 8 هزار نفر مدرس جدید جذب کردیم و مدرسان قبلی هم ظرف یکسال با همین شیوه مورد ارزیابی و پالایش قرار می‌گیرند.

وی همچنین از ایجاد مراکز رشد و نوآوری در کنار مراکز علمی کاربردی خبر داد و گفت: هم اکنون مراکز رشد و مراکز نوآوری ایجاد شده است تا دانش‌آموخته‌ها‌ی علمی کاربردی در قالب این شرکت‌ها به فعالیت بپردازند.

ایشان ادامه داد: برخی مراکز علمی کاربردی پس از 25 سال تاسیس هنوز شناسنامه حقوقی وکد اقتصادی ندارند ما برای اینها اساسنامه تعریف کردیم تا بر اساس چارچوب و مقررات سایر مراکز آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت نمایند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: ظرفیت پذیرش ما با وجود کاهش‌ها و حذف رشته‌ها 550 هزار نفر است که 200هزار نفر ثبت‌نام کردند یعنی 250 هزار جای خالی داریم طبعاً در مرحله بعد تعداد جذب شدگان کاهش می باید بنابراین حالا باید میزان اشتیاق ورود به مراکز علمی کاربردی را افزایش داد.

همچنین دکتر محمدحسین امید اظهار داشت: آموزش و پرورش سال گذشته دانش‌آموزان را ملزم کرده بود که به سمت آموزش های مهارتی بروند ولی مشکلاتی ایجاد شد که آموزش و پرورش مجبور به عقب نشینی شد طبعاً با اجبار نمی‌توان این کار را انجام داد. بلکه باید فرهنگ‌سازی شود که مطبوعات می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

وی با بیان اینکه آموزش مهارتی را می توان به دو نوع خاص و عام تقسیم کرد، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای امور مربوط به آموزش‌های عام را دنبال می‌کند و ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش‌های خاص را پیگیری می‌کنیم.

دکتر محمدحسین امید در جمع بندی سخنان خود گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله این است که بتوانیم آموزش مهارتی را در بین مردم ترویج کنیم و کدرشته‌های غیرمرتبط و غیرماموریتی را حذف می‌کنیم زیرا زمان آن رسیده که در این زمینه یک بسیج در کشور گرفته تا مردم را به سمت آموزش مهارتی بکشاند.

Template Design:Dima Group